زیست - زمین
زیست - زمین
دراین ربلاگ مطالب زیست شناسی وزمین شناسی ارائه می شود
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |


 

بدين معني كه برخلاف سلولهاي گياهي و جانوري كه هنگام تقيسم ميتوز غشاء هسته در مرحله پروفاز پاره مي‌شود. در قارچ ها اين غشاء در مرحله پروفاز بصورت سالم باقي مي‌ماند و پاره نمي‌شود. و در اثر تنگ شدن جدار هسته از دو طرف عمل ميتوز انجام مي‌شود. اين نوع تقسيم هسته توسط Moore (1965) بنام Karyochorisis(كاريوكوريزيس) ناميده شده است.

 

به استثناي بعضي از قارچ هاي Myxomycetes عمل ميتوز در اكثر قارچ هاي تاژكدار با ظهور سانترپول ها (Centrioles) و در اغلب قارچ هاي بدون تاژك با ظهور اجسام دوكي شكل قطبي يا SPB (Spindle Pole bodies) انجام مي‌گيرد.

 

سانتريول ها بطور مشخص در مجاور جدار هسته بوده و در قارچ هايي كه اسپور انها داراي تاژك است ديده مي‌شوند. سانتريول ها در جدا كردن كروموزمها دخالت دارند. كروموزمها كوچك و اغلب غيرقابل روئيت هستند و فقط بصورت ذرات كروماتين ديده مي‌شوند در مرحله متافاز كروموزمها بصورت تصادفي و نامرتب بر روي رشته هاي دوك پخش شده و تشكيل صفحه استوايي (متافاز) را نمي‌دهند. در صورتيكه در ساير موجودات تشكيل صفحه متافاز مي‌دهند.

 

هسته داراي يك هستك است كه عمدتاً از RNA تشكيل شده است و در قارچ هاي مختلف رفتار ان در موقع تقسيم هسته متفاوت است. هستك معمولاً ضمن تقسيم ميتوزي پايدار مي‌ماند و ممكن است طويل و كشيده شده و به دو بخش تقسيم شود كه هر بخش ان بداخل يك هسته دختري منتقل مي‌گردد. در برخي از قارچ ها هستك بطور موقت ناپديد مي‌شود. در قارچ هاي بدون تاژك كه سانتريول ندارند. بجاي سانتريول اجسام دوكي شكل قلبي SPB وجود دارد كه در مجاورت جدار هسته ديده مي‌شوند و در موقع تقسيم هسته، اين اجسام تقسيم شده و بصورت دوتايي مشابه سانتريول ها در قطبين هسته قرار مي‌گيرند و به عنوان مراكز تجمع ميكروتوبولها (لوله هاي كوچك) فعاليت مي‌كنند. علي رغم متفاوت بودن تقسيم ميتوزي قارچ ها از سايريوكاريوتها، نتيجه متيوز در همه يوكاريوتها تقسيم بدون كاهش كروموزمي و بدست آمدن دو سلول دختري از يك سلول مادري است.

 

تقسيمات هسته اي در قارچ ها كه توام با سانتريول است Centric گويند و اگر در تقسيم هسته سانتريول ها دخالت نداشته باشند تقسيم هسته از نوع Noncentric است.تقسيم ميوزي نيز در قارچ ها در داخل غشاء بسته در هسته (intranuclear) انجام مي‌شود. تقسيم ميوز در قارچ ها بيشتر از تقسيم ميتوز با ساير موجودات شباهت دارد كه غشاء هسته و هستك هر دو تقريباً در مرحله پروفاز ناپديد مي‌شوند و در مرحله متافاز معمولاً كروموزمها بطور نامرتب روي رشته اي دوك قرار مي‌گيرند ولي ممكن است ندرتاً مرتب وتشكيل صفحه متافاز را بدهند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: